Diagnoza i Terapia Integracji Sensorycznej

Diagnoza i Terapia Integracji Sensorycznej

Diagnoza integracji sensorycznej obejmuje 3 spotkania:

Pierwsze spotkanie – przeprowadzenie wywiadu z rodzicami  dotyczące rozwoju dziecka i jego trudności.

Drugie i trzecie spotkanie  poświęcone jest obserwacji dziecka.        

Terapia zaburzeń integracji sensorycznej ma na celu poprawę procesów sensorycznych dokonujących się w ośrodkowym układzie nerwowym. Przejawia się problemami w sferze dotykowej, słuchowej, ruchowej, co może powodować problemy w nauce szkolnej oraz codziennym funkcjonowaniu.

Integracja sensoryczna jest procesem polegającym na integracji i interpretacji przez mózg informacji otrzymanych ze wszystkich zmysłów i wykorzystywanie ich konkretnym działaniu.

Wyróżniamy następujące zmysły za pośrednictwem których dziecko odbiera świat: dotyk, słuch, wzrok, smak, węch, układ przedsionkowy, priopriocepcja.

Jakie objawy występujące u dziecka mogą świadczyć o trudnościach integracji sensorycznej

Dziecko:

  • jest niespokojne, płaczliwe;
  • źle toleruje wykonywanie przy nim czynności pielęgnacyjne i higieniczne, takie jak obcinanie paznokci, mycie twarzy, zębów, smarowanie kremem, czesanie , czyszczenie nosa, uszu;
  • poszukuje ruchu, nadmierna ruchliwość;
  • poszukuje intensywnych wrażeń (np. uderzanie ciałem o przedmioty);
  • nieświadomie zmienia pozycję ciała;
  • ignoruje ból;
  • ma słabą równowagę;
  • potyka się, upada częściej niż rówieśnicy;
  • ma problem z rzucaniem, łapaniem;
  • ma trudności ze ssaniem, z samodzielnym piciem, żuciem, przełykaniem pokarmów;
  • ma trudności w uczeniu się, pisaniu, czytaniu, odwraca znaki graficzne, ma trudności w przepisywaniu;
  • jest nadmiernie ruchliwe , nie może usiedzieć w miejscu lub nerwowe;
  • porusza się zbyt wolno;
  • szybko się męczy, sprawia wrażenie słabego;
  • często się przewraca;
  • ma problem z koncentracją.